Football Manager 2018 Review
Grafică interfață și meniuri8.5
Grafică 3D și în meciuri9
8.8Scor
0.0

Anul acesta am văzut lansate noile jocuri de fotbal FIFA 18 și PES 2018 și am așteptat ca Sport Interactive să facă și ei lansarea pentru Football Manager 2018. Iubitorii fotbalului și jocurilor de strategie au așteptat cu nerăbdare versiunea cea mai nouă a celui mai complex joc de management sportiv și am pus și noi mâna pe el, ca în fiecare an precedent. Chiar dacă atât FIFA cât și PES au elemente de management în joc, acestea nu se compară cu cele prezente în Football Manager care îți permite să analizezi absolut fiecare aspect al jocului de fotbal, de la tactici, la achiziții, la finanțe, conferințe de presă, relații cu jucătorii și între aceștia, la viața de pe teren și din afara acestuia.

Seria de jocuri a suferit modificări în anii precedenți și recenziile nu au fost cele mai bune pentru că atât în 2016 cât și în 2017, Sport Interactive au introdus lucruri noi în joc dar nu au rezolvat problemele deja existente în variantele precedente și jocul era cumva incomplet. Football Manager 2018 a revenit însă în forță și lucrurile stau mult mai bine în acest an. În esență, jocul urmează același stil ca predecesorii săi. Vi se cere să alegeți o echipă dintr-un grup de selecție enorm, care include și câteva echipe românești actualizate la zi, să vă asumați controlul, să gestionați o echipă și să încercați să câștigați cât mai multe jocuri posibil. Producătorul a reușit de această dată să identifice formula câștigătoare cu jocul, iterând și îmbunătățind rețeta proprie printr-o interfață de utilizator mult îmbunătățită, motorul de meci în joc mai complex și care îți oferă mai mult control, adăugând noi caracteristici care îmbunătățesc jocul AI și oferind mai multestatistici, date și analize, care de această dată sunt pertinente și folositoare.

Anul acesta a fost introdus și așa numitul „Dynamics system”, care este acum centrul jocului și care face diferența. Prin forțarea jucătorilor să ia în considerare bunăstarea echipei lor pe teren și în vestiare, dar și în viața privată, succesul nu mai înseamnă doar câștigarea de meciuri – ci și menținerea echipei tale unite. O echipă dezbinată este mai puțin probabil să strălucească în ziua meciului și, prin intermediul sistemului dedicat accesibil din bara laterală și fereastra corespunzătoare, sunteți acum forțat să echilibrați comunicarea pe teren, atmosfera de la vestiare și sprijinul managerial. Aceste criterii sunt interconectate: jocurile câștigătoare sporesc coerența meciurilor, ceea ce sporește atmosfera din vestiar, ceea ce sporește suportul managerial al echipei, ceea ce face jucătorii să încerce mai greu să câștige meciuri și așa mai departe. Pentru a ajuta acest sistem, Football Manager 2018 ne introduce un sistem de „ierarhie” a vestiarului care clasifică jucătorii după influență, în care grupurile sociale sunt determinate de o serie de factori precum naționalitatea, vechimea la club, vârsta, notorietatea fiecăruia și așa mai departe. Așa că trebuie să ai grijă să nu superi liderul de echipă sau alt jucător foarte influent pentru că veți plăti prețul.

Am pomenit de panourile cu informații mai devreme și trebuie să vorbim și despre acestea, pentru că în ultimii doi ani jocul a suferit din pricina aglomerării acestora și a dificultății procesului de găsire a informațiilor. Structura meniurilor a evoluat, dar încă este complicată. Au mai dispărut dintre caracteristicile abstracte, dar cum jocul vrea să reflecte rolurile și responsabilitățile reale din viața unui manager a unui club de fotbal, avem un sistem destul de complex, care seamănă cu cel al unui RPG. Foarte mult timp din joc îl pierzi citind știri, urmărind statisticile și rapoartele echipei tale de management și urmărind fiecare detaliu pentru a fi la curent și a evita viitoarele probleme de la echipă. Dacă te simți copleșit de activități poți pasa din responsabilități către stafful echipei, dar dacă pasezi prea multe pierzi din autenticitatea jocului sau nu poți controla sau preîntâmpina anumite aspecte. Chiar dacă meniul este mai curat, mulțimea de opțiuni fac din Football Manager 2018 un joc complicat și trebuie să te pregătești pentru lucruri grele și pentru un gameplay lung, care necesită mult timp și atenție.

Sistemul de scouting a fost mult îmbunătățit odată cu schimbarea meniurilor, dar volumul de informații este foarte mare. Acest volum îți permite să analizezi totuși jucătorii pe care vrei să-i transferi și îți permite un control mai bun asupra acestor aspecte. Același lucru este valabil și pentru noul Centru Medical, care este conceput nu numai pentru a urmări accidentările jucătorilor, ci și pentru a te ajuta să înțelegi de ce jucătorii teoretic buni continuă să vină cu un probleme la joc și să nu fie în formă. Oamenii de știință din domeniul sportului, care au fost introduși în versiunea 2017 a FM, joacă acum un rol mai important, deoarece furnizează informații detaliate despre starea de sănătate a jucătorilor, despre modul în care jucătorii accidentați se recuperează și despre riscurile cu care se confruntă jucătorii dacă sunt forțați. Depinde de tine să-ți ajustezi antrenamentele și pregătirea meciurilor pentru a se potrivi cu forma jucătorilor și dacă nu faci asta corespunzător riști să cauzezi mai multe probleme unor jucători care se forțează la antrenament când ar trebui menajați pentru a se recupera. Cu toate acestea, jucătorii par să se accidenteze mai des decât în viața reală și este foarte greu să eviți sau să previi aceste probleme.

Trebuie să vorbim și despre engine-ul 3D al jocului, care a fost modificat și îmbunătățit semnificativ. În primul rând ai de-a face cu el din primele minute ale jocului când trebuie să âți creezi personajul. Ecranul e ca într-un RPG și îți permite să personalizezi fiecare aspect al omului: de la trăsăturile feței, la înălțime, culoarea pielii, a părului, la haine, naționalitate, vârstă și așa mai departe. Chestia care mi-a plăcut mie cel mai mult a fost posibilitatea de a încărca în joc o poză reală cu tine și posibilitatea generării versiunii tale digitale. Prima încercare nu mi-a reușit pentru că am ales o poză puțin din profil, dar când am găsit o poză din față, sistemul a creat un personaj foarte asemănător cu versiunea mea reală. Engine-ul grafic nu este WOW, dar nu este nici rău în aceste momente, fiind peste așteptările mele. Modificările se văd și pe teren, când urmărești meciurile echipei tale. În primul rând, noul motor este compatibil cu DirectX 11 (cele anterioare având suport DirectX 9). Acesta transmite interpretări mai realiste ale meciurilor, iar un sistem tactic revizuit oferă indicii vizuale atunci când tactica eșuează. Grafica meniurilor și interfața au fost modernizate semnificativ. Acest lucru dă mai multă importanță deciziilor dvs. și îți dă un sentiment de control inteligent care susține credibilitatea fiecărui meci de la minut la minut. În timpul meciurilor ești forțat să adaptezi tactica la ceea ce se întâmplă pe teren și uneori chiar să renunți sau să modifici semnificativ strategia de dinaintea meciurilor.

Football Manager 2018 nu este perfect, are scăpări și este încă greoi, dar pot spune cu siguranță că este cel mai bun joc al seriei din ultimii ani. Managementul este mai bine organizat, dar încă nu poți stăpâni orice aspect al jocului și intervin surprize neplăcute. Evenimente din vestiar ajung repede la urechile jurnaliștilor și ești presat de mass-media mai mult decât ar trebui, accidentările jucătorilor vin pe bandă rulantă, decizii minore influențează masiv vestiarul și de cele mai multe ori trebuie să te pliezi dorințelor jucătorilor și nu prea ai libertate de mișcare pentru că dacă te hotărăști să faci o modificare majoră, de cele mai multe ori ajungi să fi dat afară de la echipă. În concluzie, dacă vreți să jucați un simulator de fotbal cumpărați cu încredere Football Manager 2018 pentru că reprezintă cea mai solidă serie de astfel de jocuri, iar versiunea actuală este cea mai bine realizată din serie, cu toate micile ei probleme.