Nex Machina Review
Poveste8.5
Grafică și sunet9.5
8.7Scor
0.0

Housemarque lansează astăzi pe Steam și PS4 un joc de tip twin-stick arcade numit Nex Machina. Am avut șansa să îl încercăm de acum câteva zile și am rămas plăcut surprinși să regăsim o experiență pe care nu o mai văzusem de ani buni în gaming și pe care am descoperit-o inițial în sălile de jocuri care aveau aparatele acelea mari cu un singur joc pe ele. Nex Machina a fost lansat pentru PS4 și gândit pentru controller-ul acestuia, dar noi l-am jucat pe Windows 10 cu manetă de Xbox One, așa că a fost o experiență interesantă și din acest punct de vedere.

În lumea Nex Machina oamenii au devenit dependenți de dispozitive electronice și nu-și mai ridică ochii din ecranele acestora. În jurul lor mașinile au evoluat și au căpătat conștiință proprie și, bineînțeles au depășit ca și intelect rasa umană. Și cum organismul superior trebuie să domine planeta, acestea s-au răzvrătit și au început să elimine principala concurență: rasa umană. Misiunea ta este de a distruge roboții, elibera oamenii și, nu în ultimul rând, de a-ți bate scorul propriu și pe cel al prietenilor.

Nex Machina este un joc simplu în esență. Te miști cu un soldat, tragi în toate direcțiile, ucizi roboți și te ferești. Îl poți juca cu mouse și tastatură sau cu un controller. Cum am spus mai sus, eu am ales să îl joc cu maneta de Xbox One, pentru că aceasta mi-e cea care mi se pare cea mai logică din punct de vedere al construcției și cu ea sunt obișnuit. Jocul nu este însă unul clasic de tip arcade pentru că aduce un nivel de dependență și adrenalină pe care eu nu le-am mai văzut de mult timp. De multe ori e frustrant pentru că mori destul de ușor și după un timp și din cauză că este rapid te și dor mâinile după 20 de minute dar nu îl poți lăsa deoparte.

Jocul oferă 5 lumi de joc care diferă în funcție de dificultate și modul de joc ales. Lucrurile comune pentru aceste moduri este că fiecare din aceste lumi are 15 sub-misiuni care culminează cu o luptă cu un boss, iar în fiecare din acestea dacă ești atins pierzi o viață și începi sub-misiunea de la început. Acțiunea este rapidă, dar controlul este atât de lin și ușor de învățat încât după primele 15 minute de joc ai impresia că l-ai jucat deja de o viață și totul pare familiar. Aparențele sunt însă înșelătoare și jocul este unul extrem de dificil, mai ales odată cu trecerea la dificultăți mai mari. Nex Machina are 3 moduri de joc principale: o campanie de tip arcade, care poate fi jucată singur sau împreună cu un prieten (local) în split-screen, un mod numit arena care îți permite să joci o lume deblocată deja, dar care se schimbă constant și care aduce noi adversari mai rapizi și mai puternici și în care locurile inițial cunoscute se schimbă și un mod single-world care îți permite să joci o lume de la un capăt la altul. Am început aventura pe modul campanie și vă las mai jos un video cu prima mea experiență în joc ca să vă convingeți de cele spuse ma isus legate de simplitate și înțelegere a jocului. Am lăsat în video doar prima lume de la un capăt la altul:

După cum vedeți în videoul de mai sus, în modul arcade poți muri de câte ori vrei pentru că ai opțiune de continuare. exact ca la sălile de jocuri video când îți mai cerea să mai bagi o monedă dacă vrei să continui. Scopul jocului este unul singur: să nu mori. Acum, ideal ar fi să salvezi toți oamenii, dar asta nu e obligatoriu, o faci dacă vrei să dacă poți, dacă nu poți eviți și supraviețuiești. Mecanica jocului este relativ simplă: fugi, tragi, te ferești, culegi puteri și omori tot în jurul tău. După cum vedeți în video ai la dispoziție o serie de upgrade-uri pe care le culegi de pe jos care includ puteri legate de arme, cu diferite stiluri de tragere, scuturi sau abilități de evitare. Sunt 6 upgrade-uri la arme disponibile în total, dar când ești atins de inamici le pierzi și de obicei nu reușești să le ții prea mult. Mi-a plăcut mult faptul că jocul îmi permite să aleg eu ce vreau să fac, iar libertatea aceasta de decizie nu e un lucru pe care îl întâlnești prea des zilele acestea. Al doilea mod de joc Arena, este conceput pentru joc competitiv, să-i zic așa. Diferența între acesta și modul arcade este că nu mai poți continua odată ce ți-ai pierdut toate viețile și că scorul tău este introdus într-un clasament global în care concurezi cu prieteni și străini deopotrivă. Vă las din nou, primul meu gameplay din acest mod să-l urmăriți mai jos:

Cum am spus mai sus, sunt multe lucruri care mi-au plăcut mult la Nex Machina, dar sunt și câteva elemente care lipsesc din joc. În primul rând, nivelele din campanie sunt cam puține, le cam termini îno oră, o oră și jumătate dacă ești mai noob, așa ca mine, iar apoi tot ce-ți rămâne de făcut este să joci în Arena și să scoți scoruri mai bune. Acțiunile tale îți deblochează chestii în joc, o groază de chestii, care au rol însă mai mult estetic sau să-ți completeze lista de realizări pe Steam, lucruri care pe mine nu mă prea atrag. Aș fi apreciat să deblocheze eventual arme noi care să le folosești în fiecare nivel. Rejucabilitatea este mare, pentru că nivelele se schimbă însă dacă nu ai cu cine juca în casă te simți cam singur în joc, chiar dacă concurezi într-un clasament global. Aș fi apreciat mult prezența unei opțiuni de joc de tip coop online, în care să mă pot juca cu un prieten la distanță și să am pe cine să dau vina când pierdem un nivel, dar acest lucru lipsește cu desăvârșire din joc.

Nex Machina este desenat frumos, complex și modern. Chiar dacă jocul se vede inițial de sus, ai momente când grafica trece într-un mod third-person care arată înspăimântător. Nivelele sunt mult mai complex realizate decât pare la prima vedere pentru că multe elemente sunt distructibile și poți alege rute alternative, dar dată fiind viteza la care decurge jocul, de multe ori le ratezi și nu realizezi că sunt acolo. În general, jocurile rapide suferă de o pierdere în detalii la viteză însă acest lucru nu este valabil și în acest caz. Probabil Nex Machina este cel mai frumos desenat joc de tip arcade pe care l-am jucat eu până în acest moment și am jucat destule. Pe partea de sunet, jocul este acompaniat de o coloană sonoră creată de Ari Pulkkinen (RESOGUN), care a introdus în joc un set de melodii care îți dau adrenalină și care sunt influențate de muzica sintetizată și de influențe retro.

Nex Machina este singurul joc arcade din ultimii ani care mi-a trezit un sentiment de deja-vu din perioada copilăriei și m-a făcut să-mi aduc aminte de momente când fugeam de la școală și stricam banii părinților pe la o sală de jocuri din oraș. Jocul este construit magistral, oferă o experiență extrem de ușor de învățat și crează dependență încă din primele minute. Grafica este impecabilă și coloana sonoră te aruncă în universul jocului. Din păcate jocul pare cam scurt, mai ales dacă nu te interesează clasamentele și realizările pe Steam, pentru că acelea sunt singurele lucruri care te motivează să continui odată ce ai jucat toate nivelele. O componentă multiplayer online ar fi fost ideală, dar din păcate lipsește.

Poza de profil pentru CapShot