Pro Evolution Soccer 2017 PC Review
  • Grafică slabă
  • Meniuri greoaie
  • Licențe
8Scor
Reader Rating: (3 Votes)
10.0

Fanii jocurilor de fotbal sunt împărțiți în două tabere: iubitorii de FIFA și iubitorii de PES, iar cele două tabere nu se prea înteleg unii cu alții, fiecare venind cu argumente pentru jocul lor favorit. Eu nu fac parte din nici o astfel de tabără, pentru că nu sunt un fan așa de înflăcărat și joc oricare dintre jocuri, atăta timp cât îmi face plăcere acest lucru. De data aceasta am pus mâna pe jocul creat de Konami pentru acest an,  Pro Evolution Soccer 2017 și l-am încercat pe PC. Este știut faptul că jocul este creat pentru console și se recomandă să fie jucat cu manetă chiar și pe calculator, dar eu sunt fan al tastaturii și mouse-ului, așa că l-am încercat folosind acestea. Am să încerc să-mi spun părerea sinceră despre joc și sper să acopăr toate aspectele despre care trebuie vorbit. Voi încerca să atac subiectele punctual și să vorbesc despre fiecare în parte, încercând în același timp să fac o comparație și cu FIFA pentru ca voi să vă puteți face o părere cât mai clară despre joc.

we2017-fcb-enter-01_l

Licențe

Subiectul fierbinte legat de jocurile de fotbal este reprezentat de licențierea disponibilă. Se știe din anii trecuți că majoritatea echipelor de fotbal au contracte cu EA Games, iar PES duce în general lipsă de drepturi de utilizare ale numelor echipelor și jucătorilor. Acest lucru face ca echipe cunoscute sau chiar campionate întregi să fie înlocuite cu nume fictive în aceste jocuri. Pentru varianta 2017, Konami a mutat agresiv încheind un contract de exclusivitate cu poate cea mai mare echipă de club din lume, FC Barcelona, iar acest lucru este foarte vizibil în joc. De cum pornești jocul ești întâmpinat de imagini cu jucătorii catalani, culorile clubului, imnul, emblema fiind practic peste tot în Pro Evolution Soccer 2017. Mișcarea face ca emblematicul stadion Nou Camp să fie prezent exclusiv pe PES, asta însemnând că acesta va lipsi din FIFA 17, însă echipele se pare că apar în ambele jocuri.

20160922111747_1

Pe lângă Barcelona mai regăsim câteva echipe cunoscute, numele lor fiind însă mic, ceea ce ar putea deranja o parte din fani. Din Anglia lipsește denumirea corectă a campionatul și regăsim doar două echipe licențiate: Arsenal și Liverpool, din Italia sunt prezente aproape toate echipele, dar lipsește un nume important: Juventus; din Franța și Olanda regăsim toate echipele; din Spania marele absent este Real Madrid, dar pe lângă aceștia aproape tot campionatul este nelicențiat, cu excepția mai sus numitei FC Barcelona și Atletico Madrid, iar Portugalia este în mare parte completă. Nu avem alte ligi Europene și observăm lipsa unor campionate extrem de importante precum cel al Germaniei. Echipe Românești nu regăsim de loc în joc, iar majoritatea echipelor nelicențiate au nume care conțin culori, în funcție de embleme. Găsim însă destul de multe echipe de pe continentele Americane, incluzând aici trei campionate importante Brazilia, Argentina și Chile, dar și echipele principale din celelalte state, inclusiv SUA sau Columbia. Este implementată în joc și o listă cu echipe din Asia pentru a putea organiza AFC Champions League. Există și echipe naționale în joc, inclusiv reprezentativa României, care spre surprinderea mea are jucătorii reprezentați corect prin nume și înfățișare, spre deosebire de FIFA, însă nu este nici o competiție dedicată exclusiv acestora în Pro Evolution Soccer 2017. Că tot am pomenit de competiții, sunt doar 3 prezente în PES, toate însă exclusive, adică nu le regăsim în FIFA și anume UEFA Champions League, UEFA Europe League și AFC Champions League, toate acestea beneficiind de grafica oficială a competiției, videouri de prezentare care te fac să te simți ca și cum ai urmări jocul la televizor și sunete specifice.

20160922110819_2

Am vorbit de licențiere și observați că în comparație cu FIFA numărul de echipe reprezentate în PES este mult mai mic și poate deranja unii jucători. Pe mine nu mă deranjează în mod deosebit dar este puțin ciudat să joci campionatul Spaniei spre exemplu și să ai meciuri între FC Blue și FC Red. Ca și în cazul FIFA există însă rezolvări pentru această problemă, rezolvări care constă în patchuri neoficiale, oferite de diferite site-uri, patchuri care aduc în joc emblemele reale și numele jucătorilor. Nu știu dacă ar trebui să depunctăm un joc pentru lipsa de licențe mai ales din motive financiare și contractuale evidente. Jocul oricum este destul de scump, iar dacă am fi nevoiți să plătim dublu pentru el doar pentru că folosește ma imulte nume voi ați fi de acord?

20160922112354_1

Controlul jucătorilor și a meciurilor

Mișcarea jucătorilor și cotrolul balonului au fost dintotdeauna punctele forte ale jocurilor din seria PES, iar Konami a făcut eforturi mari să îmbunătățească aceste aspecte și în acest an. După ce am jucat puțin și FIFA 17 pot să spun că Pro Evolution Soccer 2017 se simte ma inatural, mai ales în cazul echipelor licențiate complet, cum e FC Barcelona. Jucătorii se mișcă mai natural în teren, mingea interacționează corespunzător cu jucătorii, iar acest lucru mi-a plăcut mult. În FIFA poți face niște mișcări imposibile din punct de vedere locomotor cu jucătorii, în tim pce în PES aceștia reacționează natural, n use întorc instant, alunecă pe terenul de joc, lovesc mingea în funcție de poziție, etc.

ss_c824c1c0657885583b384bc4d32a33255c5a449b

Precizam licențierea completă în cazul FC Barcelona pentru că vreau să precizez încă un lucru și anume adaptabilitatea AI-ului. Echipele și jucătorii par a fi reali, respectă stilu lde joc al echipei reale și se adaptează pe teren. Acest lucru se vede cel mai bine din modul antrenor, care îți permite să urmărești meciul în direct, fără să controlezi vreun jucător. Mai mult, echipele adverse se adaptează din mers schimbărilor tactice sau de ritm ceea ce este extraordinar. Acest lucru nu l-am văzut în FIFA sau în alte jocuri sportive, deci un amre plus pentru Konami pentru această implementare. Și portarii reacționează mult mai natural la toate fazle de poartă, deci, vorbiind în general, jocul propriuzis în teren este mult mai realistic decât în alte titluri.

ss_c2ec16802b0ac60f5665c34c2a754663368ccb44

Problemele la acest capitol vin, în opinia mea, din cauza translației joculu ide pe consolă pe PC. Jucat de pe tastatură, Pro Evolution Soccer 2017 este greoi, nu neaparat în timpul meciului, pentru că îți poți mapa mare parte din tastatură pentru a o adapta nevoilor tale, dar în meniuri, unde nu ai mouse și trebuie să folosești săgețile, lucru foarte enervant mai ales când faci schimbări în echipă sau în tactică. Mai mult, chiar dacă ți-ai mapat tastatura să înlocuiască butoanele controllerului în joc când ți se spune să apeși o tastă nu apare tasta mapată ci butonul original de pe manetă, pe care, eu unul, nu mai știu cum l-am mapat inițial.

20160922112414_1

Meciurile au destul de multe setări care pot fi aplicate, începând cu dificultatea, care variază de la amatori la experți, durata unui meci care poate fi de la 5 la 90 de minute sau viteza de rulare a a jocului, de la viteză naturală și până la 2x. Sunt foarte multe setări care pot fi aplicate, multe pot fi schimbate și în timpul meciului, dar, revin din nou, accesul la ele este greoi din cauza meniului conceput pentru console și pierzi timp mult navigând aiurea.

20160922110730_1

Moduri de joc

Cum este normal, Pro Evolution Soccer 2017 are multe moduri de joc pentru a se potrivi oricărui jucător și pentru a permite să joci cum vrei: singur, cu prietenii, online într-u nsistem competitiv sau în moduri campanie, care durează mai multe zile de joc. Am să vă vorbesc puțin despre cele mai importante despre acestea. În primul rând există 4 moduri de joc care vă permit să jucați un singur meci, fie că vreți să jucați împotriva calculatorului, pentru a vă antrena sau a vă învăța cu jocul, fie online cu un jucător aleatoriu, selecționat pe baza nivelului echipei și nivelul de experiență a adversarului, un alt mod care permite jucarea împotriva unui prieten sau un mod cooperativ care vă permite să jucați cu un prieten pentru a controla fiecare câte un jucător din aceași echipă.

20160922093013_1

Ca și competiții avem posibilitatea de a alege o echipă și participa cu ea în UEFA Champions League, UEFA Europe League și AFC Champions League sau de a vă creea propria cupă cu echiepele și formatul dorit sau de a juca un sezon competițional într-unul din campionatele disponibile în joc. De asemenea există și două moduri online, care vă permite să participați într-o cupă împotriva altor jucători sau într-un sistem de joc care va genera un campionat care se va juca timp de 10 sezoane și care cuprinde un sistem complet de ligi, de la cele inferioare la cele superioare cu reguli și baraje de promovare sau retrogradare.

20160922111811_1

Există și trei moduri speciale de joc: myClub, Master League și Become a Legend care prind din ce în ce mai multă popularitate în rândul jucătorilor. Become a Legend vă permite să vă creați un jucător și să evoluați la o echipă, iar în funcție de performanțe veți putea obține transferuri la echipe mai importante sau în ligi superioare. În acest moment acesta este modul de joc care m-a atras pe mine cel mai mult, pentru că oferă o anume libertate și îmi permite să joc cum vreau eu, fără să mă stresez cu acoperirea tuturor posturilor din echipă și strategii. Modul de joc și abilitățile tale te vor face titular sau rezervă, iar performanța individuală este răsplătită. Modul myClub te lasă să-ți creezi propria echipă și vei juca meciuri atât cu echipe controlate de calculator, dar și împotriva altor jucători. Rezultatele îți aduc puncte care îți permit să cumperi jucători consacrați pentru echipa ta și îți poți face astfel echipa de vis. Modul Master League le incorporează pe cele două mai sus amintite, aducând și un sistem de transferuri, iar jucând acest mod participi practic într-o fuziune între un joc de fotbal și un manager de fotbal, diind nevoit atât să joci meciurile cât și să controlezi economia clubului, salarii, angajați și contracte.

20160922105446_2

Grafica este marele minus al Pro Evolution Soccer 2017 pe PC. Chiar dacă animațile sunt la mare înălțime, meniurile sunt portate de pe console, ceea ce le face greu accesibile, cum am precizat și mai devreme, dar lucrurile proaste nu se opresc aici. Grafica din timpul meciurilor nu este la nivelul așteptărilor moderne. Există o discrepanță mare între ceea ce vezi în secvențele dinaintea începeri meciurilor și ceea ce vezi în meci. Oamenii, terenul, renderingul în general, este de proastă calitate, sau mai bine zis este în urmă cu cel puțin 5 ani. PES 2017 seamănă vizual cu FIFA 10, ca să vă faceți o idee despre ce vorbesc.

456610_screenshots_20160915195720_1

Pe partea de sunet, comentariul nu este foarte variat, dar această problemă este prezentă în general la cam toate jocurile cu temă sportivă. Coloana sonoră este însă bună și include piese moderne și, culmea, cunoscute. Este foarte preponderent în joc imnul Barcelonei și comentariul este foarte agresiv în meciurile acestei echipe, la adresa adversarilor, iar dacă nu ești fan catalan, acest lucru s-ar putea să te enerveze.

Pro Evolution Soccer 2017 este în mare un joc de fotbal bun. Dacă îl privești din prisma stilului de joc, controlului, posibilităților oferite în teren, el este mai bun ca FIFA, însă dacă iei în considerare grafica și licențierea este mai slab. Cel mai deranjant lucru la joc este faptul că a fost portat de pe consolă și nu s-a lucrat la el pentru a fi creată o versiune pentru PC adecvată, dar luând în considerare și aspectele bune și cele slabe, per total, jocul este bunicel. Prețul este la nivelul jocului FIFA, așa că dacă este să alegeți între ele, acesta nu este un criteriu de departajare și totul depinde de perspectivă.