Pro Evolution Soccer 2018 Review
Grafică10
Sunet6
8.3Scor
0.0

Anul 2017 a fost unul dintre cele mai bune pentru PES, jocul celor de la Konami reprezentând un mare pas în față pentru franciză. Am vorbit în detaliu despre varianta de anul trecut a jocului în recenzia noastră, iar acum a venit timpul să analizăm Pro Evolution Soccer 2018. Producătorii ne-au pus la dispoziție jocul cu câteva zile înainte de lansare, l-am testat și ne-am făcut o părere suficient de bună despre joc pentru a pregăti această recenzie. La fel ca în anii trecuți, platforma noastră de teste este reprezentată de PC și aceasta este varianta pe care o vom discuta. Este știut faptul că jocul este creat pentru console și se recomandă să fie jucat cu manetă chiar și pe calculator, iar în acest an am optat pentru utilizarea unei manete de Xbox One, după experiența destul de dificilă de anul trecut.

Față de anul trecut nu s-au schimbat foarte multe lucruri la joc, Konami mizând pe rețeta de succes a predecesorului și îmbunătățind lucrurile prezente deja în PES. Folosind maneta jocul este mai fluent,. însă am întâmpinat unele probleme chair de la început, pentru că aceasta este mapată prost, sunt inversate butoanele ABXY și butoanele din spate nu le vede deloc. Totuși am reușit să-mi aranjez butoanele într-un final și am reușit să-l joc. Am să încerc să acopăr toate punctele punctual, insistând pe elementele noi în joc, adică ceea ce e diferit de varianta din 2017 în principal.

Licențe

În ceea ce privește licențele pentru echipe lucrurile nu s-au schimab foarte mult de anul trecut, însă au apărut echipe noi, printre care și Steaua București, lucrul care m-a încântat cel mai mult. Jucătorii români sunt reprezentați cât de cât fidel, cu asemănare apropiată relativ de realitate și nume scrise corect. Capul de listă la echipă îl ține FC Barcelona, din nou, echipa catalană fiind elementul central al jocului. Pe lângă aceasta avem și alte cluburi importante din Europa, precum Borussia Dortmund, Liverpool, Valencia, Inter Milano, Arsenal, AS Monaco, PSG, AC Milan, AS ROMA, Napoli sau AJAX, dar și cluburi Sud-Americane de prestigiu, precum Flamengo, Corinthians, River Plate, Independiente sau Colo Colo. FC Barcelona are din nou prim-planul, jucătorii echipei fiind reprezentați extrem de fidel în raport cu realitatea, iar pe lângă aceștia se numără și alții, dintre cei mai buni. Restul sunt însă reprezentați superficial și șters. Față de anul trecut vedem multe îmbunătățiri, cu unele campionate completate foarte bine, precum Liga 1 Italiană, Liga Franceză și cea Olandeză. Lipsește însă cu desăvârșire unul dintre campionatele Europene importante, cel German, iar cel englez este reprezentat prost. Fanii Real Madrid vor fi și ei dezamăgiți pentru că echipa este numită MD WHITE în continuare.  Există și echipe naționale în joc, inclusiv reprezentativa României, la fel ca anul trecut.

Pro Evolution Soccer 2018 include 19 stadioane realizate ca și copii digitale fidele ale celor reale și 18 stadioane originale în joc. Printre cele mai importante se numără Camp Nou, Anfield, Giuseppe Meazza, San Siro, Stadio Olimpico sau Maracanã. Ca și competiții avem UEFA CHAMPIONS LEAGUE, UEFA EUROPA LEAGUE, AFC CHAMPIONS LEAGUE și sezoane competiționale interne. Din nou lipsește o competiție oficială dedicată echipelor naționale, dar avem MASTER LEAGUE, competiția proprie PES care a suferit modificări destul de mari. Un lucru bun pe partea de licențiere este însă implementarea mai bună ca în trecut a sistemului Massive Customization Suite. Jucătorii pot să modifice practic orice în joc, să creeze echipele reale, jucătorii și să înlocuiască tot conținutul lipsă. Pachetele de customizare sunt împărțite cu comunitatea, care este destul de fidelă și veți putea rezolva, local, ce-i drept toate problemele legate de licențierea lipsă.

Controlul jucătorilor și a meciurilor

Mișcarea jucătorilor și cotrolul balonului au fost dintotdeauna punctele forte ale jocurilor din seria PES, iar Konami a făcut eforturi mari să îmbunătățească aceste aspecte în 2017 prin sistemul Real Touch. În Pro Evolution Soccer 2018 acesta a fost îmbunătățit cu versiunea nouă, denumită acum Real Touch+, care aduce îmbunătățiri la preluarea mingilor, poziționarea în teren, controlul balonului și acum tot corpul jucătorului este inclus în joc. Jucătorii lovesc mingea cu orice parte a corpului, fie că e piept, stomac, umeri, dar și toată lungimea piciorului, inclusiv părțile din spate, iar astfel pasele pot fi greșite, preluările pot fi ratate, însă mingea poate prinde efecte noi, imitând mai mult realitatea. Sistemul de anul trecut era mult peste cel din FIFA, iar cel de anul acesta este și mai natural și nu cred că FIFA 18 se va apropia de el. Nu pot să compar deocamdată pentru că nu am jucat încă varianta de anul acesta al jocului de la EA.

Per total, interacțiunea cu mingea, tactica de joc, mișcarea jucătorilor sunt foarte apropiate de realitate, lucru care se vede foarte bine pe reluări și seamănă mult cu ceea ce vezi la televizor. Acest lucru este amplificat în cazul jucătorilor extrem de tehnici, ca Messi sau Neymar, care execută mișcări cu mingea ca în meciurile reale. În plus, jucătorii buni execută mișcări complicate, precum devieri cu călcâiul, pase exacte și artificii tehnice la orice nivel de dificultate, făcând jocul să pară extrem de spectaculos. Portarii sunt însă deficitari și apără loviturile grele, dar de multe ori iar goluri de tot râsul, nefiind în stare să apere mingile ușoare. Acest lucru se datorează AI-ului deficitar, pentru că atunci când aperi un penalty, de exemplu, portarul se controlează mai ușor ca în FIFA. Acest lucru face ca jocul în teren să fie mult mai important.

Meciurile au destul de multe setări care pot fi aplicate, începând cu dificultatea, care variază de la amatori la experți, durata unui meci care poate fi de la 5 la 90 de minute sau viteza de rulare a a jocului, de la viteză naturală și până la 2x. Sunt foarte multe setări care pot fi aplicate, multe pot fi schimbate și în timpul meciului, însă accesul prin meniuri în timpul meciurilor, mai ales când faci schimbări tactice este greoi din cauza lipsei mouse-ului și faptului că jocul este gândit pentru console și navigarea între elemente este enervantă.

Moduri de joc

Cum este normal, Pro Evolution Soccer 2018 are multe moduri de joc pentru a se potrivi oricărui jucător și pentru a permite să joci cum vrei: singur, cu prietenii, online într-un sistem competitiv sau în moduri campanie, care durează mai multe zile de joc. Am să vă vorbesc puțin despre cele mai importante despre acestea. În primul rând există 4 moduri de joc care vă permit să jucați un singur meci, fie că vreți să jucați împotriva calculatorului, pentru a vă antrena sau a vă învăța cu jocul, fie online cu un jucător aleatoriu, selecționat pe baza nivelului echipei și nivelul de experiență a adversarului, un alt mod care permite meciuri împotriva unui prieten (versus) sau un mod cooperativ care vă permite să jucați cu până la 3 prieteni pentru a controla fiecare câte un jucător din aceeași echipă. În online jocul permite până la 22 de jucători în total! Cam greu să găsești un asemnea număr, mai ales având în vedere că jocul nu suportă Cross-Play, dar important este faptul că această opțiune există. De asemenea, în online ai 4 opțiuni: Online Divisions, Online Co-Op, PES League sau Quick Match.

Ca și competiții offline avem posibilitatea de a alege o echipă și participa cu ea în UEFA Champions League, UEFA Europe League și AFC Champions League sau de a vă creea propria cupă cu echipele și formatul dorit sau de a juca un sezon competițional într-unul din campionatele disponibile în joc. Totuși, sufletul jocului este bazat pe 3 moduri de joc care vor să reflecte viața unui jucător sau a unui manager de club. Acestea sunt myClub, Master League și Become a Legend. Modul myClub te lasă să-ți creezi propria echipă și vei juca meciuri atât cu echipe controlate de calculator, dar și împotriva altor jucători. Rezultatele îți aduc puncte care îți permit să cumperi jucători consacrați pentru echipa ta și îți poți face astfel echipa de vis. Pe foaie, modul arată foarte bine, dar pe mine nu a reușit să mă capteze. Become a Legend vă permite să vă creați un jucător și să evoluați la o echipă, iar în funcție de performanțe veți putea obține transferuri la echipe mai importante sau în ligi superioare. Become a Legend este modul de joc care mi-a plăcut cel mai mult anul trecut, dar comparându-l cu The Journey din FIFA, acesta pare lipsit de viață și substanță. Așadar, lucrurile cu adevărat interesante în joc sunt modurile online sau single-player în care chiar joci fotbal, pentru că acesta este punctul care strălucește cu adevărat în Pro Evolution Soccer 2018.

Pro Evolution Soccer 2018 strălucește pur și simplu pe partea grafică. Față de anul trecut s-au schimbat multe în acest capitol. Pe partea de rendering jucătorii cu licență, în special cei buni sunt realizați incredibil de fidel cu realitatea. Fețele, corpul, mișcările sunt impecabile. Pe partea de animație, jocul este ireal de autentic, iar asta se vede pe fizica mingii. Fiecare mișcare, fie că este vorba de un jucător, de joc de echipă sau de joc, în general, este logică și realistă. Zborul mingii și recuperările sunt atât de autentice încât ai impresia că te uiți la un meci, nu că îl joci. Cât timp am jucat nu am văzut vreo fază aiurea, vreun bug la animații sau glitchuri stupide. Animatiile la mers și alergare sunt destul de greu de realizat în jocurile sportive, în general, dar Konami a reușit să implementeze mișcări naturale pentru toate aspectele jocului, iar jucătorii par reali, nu niște roboței. Jucătorii echipelor nelicențiate nu arată totuși la fel de bine, fiind mai generici și lipsiți de personalitate, dar asta se datorează lipsei drepturilor de utilizare și e de înțeles. Spectatorii arată de asemenea mai bine decât anul trecut. Fanii cântă imnurile echipelor (cele licențiate, bineânțeles), iar cea mai fidelă melodie mi s-a părut „You’ll Never Walk Alone”, cântată de fanii Liverpool. Spectatorii se simt mai realist acum, mai ales când se marchează un gol, iar animațiile și bucuria jucătorilor se combină cu cea a acestora pentru a crea o sărbătoare vizuală. Meniul este simplu, nu are nimic special și este destul de ușor pentru că ai totul organizat elegant în el. Partea nasoală este navigarea, doar cu maneta, la fel ca în meniurile din joc.

Pe partea de sunet lucrurile nu stau însă la fel de bine ca la grafică. În primul rând, comentariul meciului este mult sub cel de la FIFA. Este repetitiv, nespecific și plat, există pauze lungi fără nici un cuvânt spus, de parcă partea audio a dat crash. Pentru fiecare eveniment este doar un singur comentariu, iar acesta se repetă ca un disc stricat. Mi se pare că acesta este chiar și sub acela din FIFA 2010, să nu spun mai multe. Melodiile din joc sunt și ele repetitive, puține la număr și din acest motiv devin enervante. Efectele sonore de care am amintiti și mai sus, mai ales cântecele spectatorilor sunt drăguțe, dar ăsta este singurul lucru bun la partea audio a jocului.

Pro Evolution Soccer 2018 este un joc creat pentru fanii fotbalului, nu pentru jucătorii ocazionali. PES îți pune la dispoziție o groază de mișcări pe care le înveți jucând din nou și din nou. Pentru a deveni bun trebuie să muncești și la niveluri de dificultate ridicată este frustrant pentru că te chinui chiar dacă ai muncit. Această libertate de mișcare din joc și posibilitățile nemărginite fac din joc unul extrem de competitiv și distractiv. Grafica și animațiile, în special, sunt mult peste FIFA, însă lipsa licențelor și sunetul dezastros pot îndepărta unii jucători de franciză. Totul depinde de perspectivă până la urmă, iar la final un fan PES va rămâne fidel după ce va juca ultima versiune, dar un fan FIFA va fi reticient în schimbarea deciziei. Pentru mine, personal, Pro Evolution Soccer 2018 este alegerea de anul acesta între cele două jocuri concurente, iar eu nu sunt nici un fan înrăit al fotbalului nici un fan-boy al vreuneia dintre francize și aleg să joc ceea ce îmi face plăcere. Nu mă interesează prea mult licențele, dar apreciez includerea unei echipe românești, cum trebuie, în produs și probabil acest lucru are impact în decizia mea.