WRC 7 FIA World Rally Championship Review
Grafică7
Sunet4
Rejucabilitate9
Raport Preț / Calitate9.5
8.1Scor
10.0

În comunitatea de simulatoare auto sunt multe titluri, unele foarte bune, însă dintotdeauna unul dintre cele mai rezonante nume a fost WRC. Chiar dacă în ultimii ani franciza a suferit din cauza unor optimizări nereușite, gamplayuri plictisitor sau probleme legate de performanță, fanii au continuat să îl încerce. Cu ideea aceasta în minte am încercat și noi cel mai recent titlu din serie, WRC 7 FIA World Rally Championship, iar spre surprinderea noastră, acesta ne-a depășit cu mult așteptările. Jocul realizat de Kylotonn este matur, a evoluat semnificativ și în sfârșit putem spune că este pe drumul cel bun. Chiar dacă are încă lipsuri, jocul ne oferă multe, iar senzația avută la volan este autentică. În cele ce urmează am să încerc să punctez toate aspectele jocului pentru a vă putea face și voi o părere cât mai completă despre el.

WRC 7 începe în forță, trimițându-te direct în joc, în cursă. Ai în față o mașină destul de nervoasă și năbădăioasă pentru că nu te ascultă de fiecare dată și acest lucru poate fi frustrant. Primele două curse sunt extrem de grele, sau așa mi s-au părut mie, dar s-a dovedit că acest lucru este bun. Aceste două curse sunt menite să-ți testeze capacitățile tale de joc și după finalizarea lor jocul îți va seta automat nivelul de dificultate și modul de control al mașinii în funcție de performanțele tale. Bineînțeles că poți schimba aceste setări după cum dorești și apoi să începi să te joci. Ai în față un meniu destul de simplu, intuitiv și frumos realizat. De aici îți alegi sum vrei să joci: single-player sau multiplayer.

Toți jucătorii cred că vor să înceapă jocul în single-player pentru a învăța să controleze mașinile și să își facă o idee despre joc. Așa am făcut și eu, iar în meniul SOLO ai 4 opțiuni: Quick Game, Custom Championship, Career și Driving Test. Ultima dintre acestea te pute să joci din nou cursele despre care vă spuneam la început pentru a vă testa din nou îndemânarea în joc și eu recomand să le jucați după ce terminați modul Carieră. Eu am ales să joc Cariera prima dată, lucru pe care vi-l recomand și vouă. Aici vei începe viața de pilot, începând cu „grupa mică”, numită Junior WRC, iar apoi evoluezi în WRC 2 și WRC, dacă câștigi cursele, bineînțeles. Ai de ales între 3 echipe, care îți dau bonusuri de performanță unice, iar ca și mașină ai o singură opțiune: Ford Fiesta.

Dacă conduci foarte bine în carieră și ai rezultate bune vei primi oferte din ligile superioare, WRC 2 mai întâi și WRC apoi. Eu am ales să termin totuși primul sezon în Junior WRC pentru a vedea toate cursele, care nu sunt puține. Varietatea lor este ceea ce m-a ținut în joc. Conduci pe zi și noapte, pe terenuri de țară cu pământ, pe zăpadă sau pe asfalt, în locații diferite. Varietatea este bună, dar un lucru este constant la fiecare cursă: dificultatea ridicată. Cum scapi mașina de pe drum ai încurcat-o. Poți da reset ca în majoritatea jocurilor cu mașini dar acest lucru îți aduce penalizări la timp. Între etapele intermediare ale campionatului ai opțiuni de reparare a mașinii, însă te supui regulilor oficiale WRC, iar repararea nu poate dura mai mult de 45 de minute.

Fiind jocul oficial al concursului WRC, conținut este specific acestuia, iar ca mașini ai de ales între  Toyota, Citreon, Hyundai, Ford și Mini, modelele WRC, bineînțeles, iar ca și conținut DLC poți conduce și un Porsche 911 GT3 RS R-GT condus de pilotul din FIA R-GT, Romain Dumas. Pe lângă Carieră, jucând singur poți să încerci Quick Race, un mod în care îți alegi mașina, cursa pe care o dorești, momentul zile și condițiile meteorologice. Custom Championship este principalul concurent al modului Carieră, după ce îl termini pe acesta, bineînțeles, iar aici îți alegi mașina, locațiile, etapele individuale din fiecare dintre acestea, timpul zilei pentru fiecare și condițiile meteorologice. Acest lucru este bun deoarece în carieră echipele nu participă la toate raliurile și aici poți alege câte vrei și să le joci cum vrei. Din nou, fiind un joc oficial și echipele din joc sunt fidele realității și ai de ales între 55 de echipe împărțite pe cele 3 clase, air piloții sunt cei reali.

Modul multiplayer îți pune în față 3 opțiuni de joc: Online Multiplayer, Split Screen și Hot Seat. Din păcate nu am avut încă șansa să joc local multiplayer, deci nu mă pot pronunța în privința acestuia, dar am apucat să joc puțin online. Experiența a fost ok din punct de vedere al jocului și umilitoare din punct de vedere al performanțelor obținute. Probabil, fiind proaspăt lansat, am prins doar jucători experimentați, iar eu am terminat cam toate încercările în coada clasamentului. Modul multiplayer funcționează ca și o cursă normală, dar în loc de AI concurezi cu jucători reali. Timpul diferențiază jucătorii, iar dacă dorești poți alege să îți arate în timp real poziția adversarului relativ cu a ta, ca și ghost car.

Dacă vă uitați mai atent în prima poză pe care am pus-o veți vedea pe lângă „Solo” și „Multiplayer” o căsuță numită „Challenge”. Acesta este un nou mod în joc care îți trimite periodic câte o cursă pe care o poți juca pentru un timp limitat și în care trebuie să aduni puncte. Faci puncte în primul rând prin timpul scos, dar ți se punctează și perioada petrecută în aer, adică cu roțile desprinse de carosabil, drifturi, dar și cât de întreagă îți este mașina la finalul cursei. Poți juca cursa de câte ori vrei, dar prima încercare se punctează cel mai bine. Încercările ulterioare sunt punctate mai puțin.

Locațiile din joc sunt și ele inspirate din campionatul de WRC, jocul conținând 13 locații din jurul lumii, fiecare dintre acestea având 4 curse, deci avem un total de 52 de trasee. Partea cea mai bună este că aceste locații sunt realizate impecabil. Fiecare din cele 13 locații diferă de restul, fiind unice, atât din punct de vedere vizual cât și din senzația pe care o ai la volan când conduci pe acolo. Cele patru curse pentru fiecare locație au între 4 și 8 KM, dar există variații între acestea, denumite în joc „Speciale”, care îți pun noi probleme și îți impun stiluri noi de condus. Ai curse unde trebuie să faci donuts, curse în paralel pe un fel de stadioane sau locații incredibile de drift. Există și curse „epice”, care leagă de fapt cele 4 curse ale unei locații într-una singură cu lungime de până la 23 Km. Acestea fac deliciul pasionaților de simulatoare auto și îți testează reflexele la maxim.

Cursele sunt de fapt sufletul jocului pentru că ele te fac să rămâi la el. Am fost extrem de surprins să realizez că pământul uscat se diferențează la condus de cel ud, iar, pentru prima dată într-un joc, marginile drumului și denivelările din acesta au un impact major. Sunt curse unde nu ai loc de greșeală. Conduci prin Italia pe lângă niște plantații, iar dacă nu iei bine curba te trezești cu botul mașinii între 2 țăruși și te blochezi. Conduci prin pădure în Polonia și sunt pietre pe drum. Ai ghinionul să treci peste ele și pierzi echilibrul mașinii, iar la viteză mare o scapi de sub control. Nu știu exact cum să redau senzația aceasta din joc, dar este incredibilă. Încordarea atinge cote maxime, iar concentrarea trebuie să fie pe măsură pentru a trece cu bine peste aceste curse.

Mai mult, traseele sunt pline de viață. Pe marginea drumui, în zonele drepte sau în curbe lungi sunt oameni, pe care îi poți lovi. Nu îi vezi zburând, dar ești atenționat că ai lovit spectatori. În anumite zone pe traseu mai găsești si dobitoci care și-au lăsat mașinile parcate pe margine ca să te urmărească și de multe ori m-am lovit de ei pe drum. Chiar dacă situația mă enerva mi-am dat seama că de fapt asta se întâmplă și în realitate în timpul curselor. Senzația aceasta de realitate este amplificată și de modul în care e conceput jocul. Mașina se simte reală, simți suspensiile, mașina reacționează incredibil la comenzile tale, accelerația și frâna sunt autentice și te pierzi în universul jocului cu cât îl joci mai mult. Simți aderența roților, simți mașina când scapă de sub control și simți emoția victoriei și adrenalina când mergi tare. Eu unul nu am mai pățit așa ceva niciodată, cu nici un joc, iar acest lucru este incredibil.

Nu toate lucrurile sunt însă bune la joc, iar cele mai mari probleme sunt la grafică și sunet. Pentru că am testat jocul pe PC, grafica este un aspect despre care trebuie să vorbim și mă simt obligat să vă spun despre unele probleme, chiar dacă eu nu le-am simțit pe pielea mea. Pe scurt, am jucat WRC 7 pe două sisteme, ambele peste cerințele jocului. Unul mai slăbuț cu i3 și GTX660 și unul cu i5 și GTX970. Problema despre care vreau eu să vă vorbesc nu ține însă de specificațiile tehnice, ci mai degrabă de sistemul de operare, tind eu să cred. Pe sistemul mai slab, jocul framează extrem de tare (cu Windows 7). Citind pe net am văzut că și alți iau probleme, un utilizator plângându-se de probleme pe un sistem cu i7 și GTX980Ti. Pe sistemul cu GTX970, jocul a mers însă perfect în detalii grafice destul de mari, dar sistemul de operare a fost Windows 10 de această dată. Setările implicite de grafică pentru ambele sisteme a fost următorulȘ

Problema e că pe Windows 7 și dacă dai grafica pe LOW și scazi totul, jocul merge în poze. Și pe low și pe High, la fel, în timp ce pe Windows 10 merge bine și în maxim cu configurația respectivă. Trecând peste problemele legate de optimizare, jocul arată decent, bine chiar, însă texturile sunt puțin depășite, adică arată ca old-gen. Designul mașinilor este frumos realizat, imaginile de pe ele la fel, iar traseele sunt m,agistrale. Problema este că texturile par a fi vechi, ca și cele din jocurile de acum câțiva ani, deci grafica nu este ceva WOW. Efectele legate de lovituri, zgârieturi, elemente rupte din mașini sunt bune. Spectatorii au texturi vechi de asemenea. Animațiile sunt însă foarte bine lucrate, iar acest lucru este probabil cel mai important în astfel de jocuri. Nu am avut glitchuri sau erori aiurea, nu am rămas împotmolit cu mașina în texturi invizibile, deci totul este OK din acest punct de vedere. Mașinile lasă urme de cauciucuri pe asfalt, vizibile mai ales în reluări, ceea ce e foarte mișto, însă în timpul jocului, din pricina motion blur-ului nu le vedem. De asemenea, jocul are integrată tehnologia Ansel care îți permite să învârți camera cum vrei și să deplasezi imaginea din orice unghi vrei pentru a capta mișcarea din orice unghi. Poți adăuga apoi filtre și partaja imaginile pe social media, instantaneu sau realiza imagini la rezoluție foarte mare și la o claritate impecabilă. Fotografiile pot fi făcute din orice poziție, ajustate apoi cu filtre, pot fi capturate imagini HDR în formate de înaltă calitate, iar capturile de ecran în 360 pot fi partajate prin smartphone, PC sau cască de VR.

Pe partea de sunet lucrurile stau mediocru spre rău, din păcate. Muzica este ștearsă și sunetele făcute de mașină sunt prezente dar nu reflectă realitate într-un mod prea convingător. Mai mult, câteodată sunt total desincronizate, dar nu ăsta este cel mai rău aspect legat de sunet. Cea mai rea parte mi se pare vocea copilotului. Jocul are momente când sincronizează bine vocea acestuia, care îți dă indicații, mai ales că ai și opțiuni din joc pentru a-ți alege când să spună detaliile și cât de complexe să fie acestea, dar în jumătate din reprizele de joc, sunetele sunt rostite chiar când apar imaginile indicatoare pe ecran, adică cu mult înainte de curbe sau indicații, iar vocile, chiar dacă sunt interpretate bine, au fost tăiate în bucăti scurte și sunt înregistrate la tonalități difere, astfel încât vocea se aude cam ca și Microsoft Sam, sau cum îl chema pe robotul acela care îți citea textul din Word. După ceva timp în joc devin enervante și de multe ori sunt inutile sau te încurcă. Vocea nici nu e sincronizată cu jocul, nu se schimbă ca și cum ar fi în mașină copilotul și sună ca și cum ar citi cineva fără semne de punctuație de pe o foaie de hârtie.

Chiar dacă nu strălucește la toate capitolele, WRC 7 FIA World Rally Championship nu este un joc rău, ba dimpotrivă, este cel mai bun WRC din ultimii ani. Jocul are scăpări pe partea de grafică, mai ales la optimizarea pe PC, are sincope majore la sunet și grafica nu este așa de drăguță pe cum ne-am aștepta, dar vine cu un gameplay solid care va atrage orice fan al jocurilor de curse. Traseele de cursă sunt cele mai bune pe care le-am întâlnit eu în orice joc cu mașini, terenul jucând un rol major în rularea mașinilor. Mașinile reacționează impecabil și nivelul de competitivitate în joc este excelent. WRC 7 trebuie privit ca un simulator auto și vă recomand să-l jucați cu volan și pedale, în acest sens o listă cu periferice 100% compatibile se găsește pe site-ul jocului, iar dacă nu aveți volan măcar cu o manetă să-l încercați, METITĂ!