Far Cry New Dawn Review
Povestea8
Grafică și sunet9.5
9Scor
0.0

Far Cry New Dawn, cel mai nou titlu din povestea Far Cry este o continuare a poveștii din Far Cry 5. Așadar, nu avem în față un joc tipic Far Cry cu o poveste nouă, ci, mai degrabă, un fel de DLC stand-alone pentru jocul precedent. Poate nu este corect să numesc jocul așa, dar fiindcă seria ne-a obișnuit cu titluri masive, mari și pline de originalitate, acest nou joc este diferit. Asta nu înseamnă că e rău sau că nu aduce nimic nou, din contră, mie jocul mi s-a părut extrem de solid, bine conturat și m-a lăsat dorindu-mi să mai joc când l-am terminat. Am avut șansa să testăm jocul cu ceva zile înainte așa că am acumulat 15 20 ore în el până în acest moment.

Fiind o continuare a Far Cry 5New Dawn aduce jucătorilor care au terminat precedentul joc o continuare firească a evenimentelor. În același timp, jucătorii noi nu sunt lăsați deoparte pentru că povestea este concepută în așa fel încât să se poată alătura precedentei ca o experiență total nouă. Personajul principal este nou și nu are legătură cu cel vechi, caracterele întâlnite sunt atât noi cât și vechi, dar fiecare dintre aceștia este prezentat de la cap la coadă având o descriere proprie completă, iar elementele specifice seriei sunt prezente într-u totul și în toată splendoarea lor.

La 17 ani după o catastrofă nucleară, civilizaţia iese din haos şi descoperă o lume schimbată dramatic. În Hope County, Montana, populaţia care a supravieţuit s-a organizat in grupuri diferite, fiecare având propriile reguli de supravieţuire. În această lume nouă, organizaţia vicioasă Highwaymen, condusă de surorile gemene Mickey şi Lou, călătoreşte dintr-un loc în altul şi îi jefuieşte pe oameni de toate resursele disponibile. În timp ce Supravieţuitorii încearcă să-şi apere pământul de atacurile nemiloase ale organizaţiei Highwaymen, tu eşti cel care le va sări in ajutori şi care ii va conduce in luptă.

Far Cry New Dawn nu este un joc post-apocaliptic clasic, cu clișee SF. Cei de la Ubisoft au discutat cu cercetători din domeniu și au studiat impactul unui atac nuclear asupra pământului și au ales ipoteze plauzibile pentru a contura lumea din joc. Astfel, după câțiva ani de iarnă nucleară lumea își revine, fauna și flora au invadat pământul abandonat de populație, iar oamenii încearcă să reconstruiască. În Montana sunt trei grupuri de oameni: Supraviețuitorii, care vor să reconstruiască America și să asigure un viitor pajnic pentru copiii săi; Cultiștii, conduși de Joseph Seed au acum un nou nume: New Eden și s-au debarasat de lumea modernă încercând să trăiască simplu, din ceea ce le oferă natura; grupul Highwaymen este mai pragmatic, supraviețuiesc din culegerea resurselor rămase, jefuirea vechilor orașe și trăiesc clipa. Într-un astfel de scenariu conflictul între grupuri este iminent și de asta avem parte în New Dawn.

Jocul începe exact cu povestea prezentată mai sus și încă de la început cunoști personajele. Vei face cunoștință încă de la început cu grupul de răufăcători conduși de cele două gemene, Mickey şi Lou. Aceștia sunt îmbrăcați ca niște motocicliști, merg din oraș în oraș, iau ce pot și trec mai departe. Tu ești salvat de un personaj cu nume cunoscut, Carmina Rye (care este fetiță născută în Far Cry 5) care te duce într-un loc numit Prosperity. Aici aflii că cea mai prețioasă resursă din noua lume este combustibilul bio care face posibilă dezvoltarea civilizației și creșterea comunităților. Absolut tot progresul se face cu ajutorul acestui combustibil și tu va trebui să îl aduni pentru a ajuta comunitatea să crească. Repede afli însă că aici absolut orice are valoare, mai ales obiectele care se găsesc mai greu, așa că, în stilul pur clasic Far Cry, vei pleca și vei aduna absolut tot ce îți pică în mână.

Ceea ce tu faci în joc în 99% din cazuri este tipic seriei, dar se vede clar o evoluție, iar Far Cry New Dawn pare un joc evoluat, chiar dacă nu este așa de mare ca precedentele. Am să încerc să punctez lucrurile importante și să discut despre ele defalcat pentru că sunt destul de multe la număr.

Am să încep cu inamicii și personajele cu care te lupți. Pentru prima dată într-un joc Far Cry, inamicii sunt diferențiați pe clase. Fie că vorbim de oameni sau animale, cu toții sunt împărțiți în 4 clase sau niveluri de dificultate. Aceștia sunt marcați cu un simbol și o culaore distinctivă: cei gri sunt cei mai slabi, apoi urmează albaștrii, apoi mov, air la final galbeni. Cu cât diferența dintre personajul tău, armele tale și skillurile este mai mare de aceștia (în jos) cu atât este mai greu să-i învingi.

Absolut totul depinde de nivel acum. Inamicii sunt prezenți din primul minut al jocului, peste tot pe hartă, exact ca în Far Cry 5 și animalele la fel. Nu prea ai cum să te eschivezi de la o luptă în joc și nici fuga nu te ajută prea mult dacă întâlnești caractere puternice. Odată învinși le poți lua armele, poți lua resursele care le aveau asupra lor și mergi mai departe. Fiecare acțiune a ta într-o anumită zonă escaladează zona respectivă ș iaduce adversari mai puternici. Ai alături aliații, așa numiții „Guns for Hire” introduși în jocul precedent, care, și aceștia, au un nivel de progres care le crește nivelul și abilitățile. Sunt 8 la număr în joc, 6 oameni și 2 animale:

Far Cry New Dawn ne pune în față celebra lume deschisă a universului său și îți cere să faci misiuni principale, secundare, misiuni extra și vei da la fiecare pas de evenimente aleatorii. Fiecare misiune, eveniment, sau provocare îți dă niște puncte, numite „perk points” care deblochează așa numitele „avantaje”, pe care le aveam și în jocul precedent. Acestea îți permit să echipezi un costum de zbor, cârlig de alpinism, îți deblochează mai multe tipuri de atacuri, muniție, etc. În căutarea de puncte găsești o groază de activități aleatorii pe hartă, specifice seriei și nu lipsesc activitățile de vânătoare, pescuit, celebrele misiuni „treasure hunts” (care sunt 10 la număr de toate în joc), dar sunt introduse și unele chestii noi. Una din acestea este colectarea pachetelor de aprovizionare care sunt aruncate de cineva(nu știu cine) din avion pentru Highwaymen și pe care tu le poți fura. De asemenea ai o misiune specială, și anume să compari poze vechi (din Far Cry 5) cu locațiile actuale.

Am vorbit despre „treasure hunts” și nu pot să nu vorbesc puțin despre ele. În Far Cry 5 erau destul de multe și încâlcite. jocul era haotic și nu aveai timp să te bucuri de ele. De data aceasta avem 10 astfel de misiuni care mie mi-au plăcut enorm. Fiecare locație este păzită de câțiva inamici de care te descotorosești rapid și apoi te poți plimba liniștit căutând indicii care vin scrise pe bilețele. Astfel ai timp să găsești indiciile și fiecare misiune este destul de distractivă și vine cu provocări unice care îmbină cam toate tipurile de puzzle pe care le-am găsit prin alte jocuri. Am lăsat ultima activitate random celebrele „outposts” sau avanposturi să vorbim în română pentru că sunt destul de interesante și diferite de cele din jocul anterior. În New Dawn avem 10 avanposturi, destul de clasice, dar cu o întorsătură specifică acestui joc. După ce eliberezi un avanpost primești etanol și poți căuta obiecte prin ele. Ai însă și opțiunea ca după cucerire, să cureți tot și să abandonezi avanpostul printr-un singur click. Făcând acest lucru avanpostul este recucerit de către inamici și va trebui să-l ataci din nou. Dacă abandonezi avanpostul când e recucerit vin trupe mai puternice să-l apere și cucerirea lui din nou este mai dificilă, dar și recompensele sunt mai mari. Avanposturile au oameni care le păzesc, sisteme de alarmă, animale, surprize prin ele, așa că poți opta pentru o tactică strategică sau în plină acțiune și sunt interesante.

Etanolul adunat te ajută să crești baza. Faci acest lucru îndeplinind misiuni principale și secundare, adunând aliații „Guns for Hire” și strângând etanol pentru a upgrada facilitățile din bază. Aceste facilități sunt 9 la număr și, la fel ca și caractere, le poți urca până la nivelul galben. Facilitățile includ garajul, care îți permite să construiești mașini, bancul de lucru, unde îți poți face arme, infirmeria care îți crește viața și așa mai departe. Acest sistem de management al clădirilor este interesant și îți permite să accesezi conținutul cel mai bun al jocului.

Misiunile principale sunt împărțite în 3 capitole și sunt 13 la număr. Acestea le faci în ordinea în care ți se dau și îți dezvăluie povestea plimbându-te în același timp pe toată harta. Misiunile secundare sunt însă esența jocului, în opinia mea. Acestea sunt împărțite în categorii și fiecare dintre ele este unică și îți deblochează chestii mișto. Întâlnești personaje colorate, unele dintre ele din jocul precedent și faci lucruri diverse, de la condus mașinării ciudate, la înnotat și descoperit secrete prin locuri nebănuite, ai puzzle-luri diversificate și distractive și îți arată fața ciudată a lumii postapocaliptice.

Am lăsat la urmă una din activitățile care va defini probabil viitorul jocurilor open-world, denumite de Ubisoft, Expeditions. Expedițiile sunt misiuni care presupun transportul jucătorului în afara hărții de joc. Practic nu mai ești limitat la harta pe care o explorezi și, chiar dacă pentru câteva misiuni singulare, ieși și explorezi în afara ei. Aceste misiuni sunt gândite pentru CO-OP și vin să înlocuiască într-un oarecare fel modul arcade din Far Cry 5. Ai nevoie de etanol să pornești aceste misiuni și le poți juca de câte ori vrei, conținutul acțiuni idin ele fiind generat aleatoriu.

Am jucat Far Cry New Dawn cam în același timp cu The Division 2, ambele fiind două jocuri create de același dezvoltator și vreau să discut foarte pe scurt despre performanță. În Private Beta, The Division 2 a avut probleme legate de performanță și în momente aglomerate a mers rău. Cele două jocuri au cerințe de sistem asemănătoare, dar ca performanță, New Dawn este net superior. Vă las aici un test de benchmark pentru sistemul meu (i5-7600K, 16 Gb DDR4, GTX970):

Grafica și animațiile, ca și detalii sunt ireproșabile în Far Cry New Dawn, jocurile Ubisoft fiind probabil cele mai frumoase vizual de pe piață. De data aceasta și animațiile fiind bune, pe toată durata gameplay-ului meu nu am avut glitchuri sau erori. Grafica, ca și concept, este atipică pentru un joc post-apocaliptic. Totul este deschis, colorat, vibrant, iar ideea pe care se bazează este o lume în care natura a evoluat și a crescut în timp ce populația umană s-a redus drastic. Animalele și natura sunt înfățișate exemplar, apa arată realistic, clădirile sunt lucrate impecabil, nu am ce comenta.

Din punct de vedere al conținutului audio, dialogurile sunt interpretate perfect și muzica din joc este reprezentativă pentru poveste. O idee foarte bună a fost implementarea modului „streamer” în meniul jocului cu gândul la cei care vor să captureze conținut din joc și să urce filmele pe Youtube. Această opțiune dezactivează toate efectele muzicale cu „licență” și îți permite să urci conținut fără ca acesta să fie marcat ca o încălcare de copyright. Este primul joc în care văd opțiunea asta și reprezintă o gură de aer proaspăt pentru toți producătorii de conținut din jocuri care au probleme cu Youtube din această cauză.

Far Cry New Dawn este exact ce așteptam de la serie în momentul de față. Ubisoft a adăugat multe elemente noi și au fost introduse exemplar în joc. Seria evoluează continuu și jocul te ține captiv în fața sa cu orele. Singurul meu regret legat de joc este că nu a fost mai lung. Sper să mai apară ceva DLC-uri la el, dar chiar și așa cum este acum cred că este unul dintre cele mai bune jocuri single-player ale momentului. Chiar dacă termini toate misiunile te mai poți învârti cu orele prin universul jocului și găsești la fiecare pas câte ceva de făcut și dacă ai prieteni cu care să te joci poți explora modul Expeditions care oferă conținut de calitate. În opinia mea, New Dawn este un must-buy în acest moment și un candidat serios la jocul anului 2019.