Astăzi vreau să vă vorbesc despre un joc apărut de mult timp, Kerbal Space Program. Unii poate l-ați jucat, alții poate nu, așa că voi încerca să discut despre el în așa fel încât să înțeleagă toată lumea despre ce este vorba. Jocul este dezvoltat de către Squad și distribuit de către Private Division și există în diferite versiuni încă din 2011. Jocul se bucură de actualizări constante, iar dezvoltatorii aduc îmbunătățiri și elemente noi în joc ascultând de vocea comunității care este una mare și pasionată. În acest moment jocul a ajuns la versiunea 1.7.2 și nu se va opri aici.

În Kerbal Space Program, jucătorii primesc sarcina de a administra programul spațial al unei rase extraterestre, denumită Kerbals. El are acces la o selecție de componente pentru a construi o navetă spațială complet funcțională, care zboară în concordanță cu legile aerodinamicii și a fizicii ce se aplică în orbită. După construirea navei, jucătorii au posibilitatea de a lansa o echipă de astronauți care să exploreze noi planete în sistemul solar Kerbal. Dacă reușește să țină echipajul în viață, jucătorul poate construi noi baze și stații spațiale extinzând și mai mult raza de explorare.

Kerbal Space Program include trei moduri de joc. În modul Science, jucătorii pot conduce experimente pentru a descoperi noi tehnologii și a extinde cunoștințele rasei Kerbal. În modul Career, ei vor superviza fiecare aspect al programului spațial, inclusiv construcția navei, strategia de lansare, obținerea finanțării necesare a programului, dezvoltarea de îmbunătățiri etc. În modul Sandbox, jucătorii pot crea nava spațială a visurilor lor, folosind orice componentă și tehnologie din joc. Practic, în modul Career pornești de la zero și trebuie să-ți administrezi banii și să aduni puncte de „science”, care sunt de fapt un fel de XP. Acest mod este cel mai potrivit dacă vrei să înveți jocul și dacă vrei să te apuci de el fără să te enervezi prea tare acest mod ar trebui jucat prima dată, pentru a vedea pas cu pas ce trebuie să faci. Modul Science este asemănător cu Career, dar nu mai ai grija banilor. În modul Sandbox, nu mai ai nici grija banilor, nici grija punctelor science și explorezi toate opțiunile jocului încă de la început, îți faci o navă și zbori unde vrei cu ea… dacă reușești.

Kerbal Space Program este complex și îmbină elemente matematice și fizice la un nivel foarte realist. Jocul respectă legile fizicii din lumea reală și sunt simulate elemente complexe precum rezistența la vânt, presiunea statică și dinamică a aerului, tracțiunea gravitațională și forța de tracțiune și multe altele. De toate acestea trebuie să ții cont atunci când proiectezi o rachetă și te pregătești să o lansezi. Dacă construiești o rachetă folosind un design cu aerodinamică proastă, aceasta nu va zbura prea departe, fiind încetinită de rezistența vântului și pierzând astfel viteză. De asemenea, dacă pui o încărcătură prea grea pe aeronavă, va trebui să pui propulsoare mai performante și să echilibrezi relația dintre greutate și tracțiune. Când ajungi în spațiu nu ai terminat treaba. Cea mai mică eroare acolo e fatală, ca în realitate și îți vei pierde astronautul. De fapt vei pierde mulți până te înveți cât de cât să controlezi jocul și niciodată nu vei putea spune că îl știi complet. Există oameni care au adunat 4000-5000 de ore în joc și spun că încă învață.

Kerbal Space Program are o comunitate imensă care susține jocul. Dacă vrei găsești moduri, hărți și o groază de chestii de noi. Comunitate este și deschisă către jucători noi și dacă nu te descurci poți pune întrebări și vei primi răspunsurile dorite, dar și ghiduri pentru a progresa în joc și a învăța elementele acestuia. Vei avea nevoie de aceste ghiduri la început pentru că jocul are o groază de informații pe care nu ai de unde să le știi dacă nu ești cumva inginer aerospațial. Jocul este astfel complex, greu de învățat și necesită multe ore de învățare, răbdare, încercare, eșuare și reîncepere de la zero. Mulți dintre voi poate nu au răbdare să facă așa ceva, dar cei puțini care decid să își dedice timpul acestui joc for avea satisfacții reale pentru că fiecare misiune îndeplinită în joc aduce un sentiment de împlinire și satisfacție pentru că simți că după multe străduințe, nervi și agitație ai reușit să faci ceva TU, nu altcineva pentru tine și nu te-a ghidat vreun tutorial în joc să îți îndeplinești scopul. Kerbal Space Program nu te ține de mână, nu te ghidează și nu te ajută prea mult ci îți cere să experimentezi și să deduci singur ce ai greșit, ce poți îmbunătății și ce trebuie să schimbi, pas cu pas pentru a reuși mai întâi să te lansezi în spațșiu, apoi să aterizezi, apoi să zbori înapoi sau mai departe și să faci cumva ca pilotul să supraviețuiască experienței.

Kerbal Space Program excelează pe partea fizică, dar nu și pe partea grafică. Grafica este un aspect despre care comunitatea de jucători nu doresc să discute și jucătorii înrăiți vor spune că este OK. Din acest punct de vedere, jocul seamănă foarte mult cu Minecraft și percepția sa este cam la fel. Astfel lumea se împarte în două categorii și sunt jucători care vor spune că acesta este cel mai bun joc de pe piață și dacă îi întrebi ce notă i-ar dar vor spune cu mâna pe inimă că merită 10 sau ceva foarte apropiat, în timp ce alții vor spune că este o porcărie și nu merită nici 4. Este până la urmă vorba despre o percepție proprie și personală bazată pe afinitățile fiecăruia. Adevărul este că Kerbal Space Program se axează pe un public cult, cu cunoștințe măcar elementare de fizică, dar, neapărat, cu afinitate pentru acest domeniu și cu dorință de învățare și pasiune pentru tot ce ține de spațiul cosmic, aparate de zbor și tehnologia asociată acestui domeniu.

În concluzie, ce putem spune despre Kerbal Space Program? Este un joc de nișă, iubit de unii, hulit de alții, de aceea eu nu îl voi putea nota în vreun fel. Până și echipa noastră a fost împărțită în păreri, unii l-au apreciat, alții nici nu au vrut să mai pună mâna pe el după 20-30 de minute de joc. Un lucru e clar, jocul este greu, atât la început, cât și mai departe și pasiunea pentru spațiu și explorare te va ține lipit de el. Dacă aceasta nu se înfiripează în tine în primele contacte cu jocul nici nu se va înfiripa vreodată. Dacă cauți un joc de simulare spațială sau a unui program spațial, mai bine zis, acesta este cel mai bun pentru tine pentru că îți permite să faci totul de la lansare, explorare, elemente științifice și îți dă și o libertate de mișcare incredibilă, permițându-ți să faci cam tot ce vrei.