Dacă e să mă întrebați să fac o listă cu jocurile mele preferate (All-Time), Mafia ar fi cu siguranță în top-5. Din serie mărturisesc că pe primul loc este Mafia 1 (poate din nostalgie), Mafia 2 fiind al doilea (cu toate că a fost probabil cel mai bine lucrat din serie), iar Mafia 3 a fost unul din jocurile care mie mi-a plăcut și nu am fost de acord cu ceea ce s-a spus despre el în presa largă (vezi aici review-ul). Pentru mine anunțul de săptămâna trecută cu Mafia:Trilogy a reprezentat cel mai important release de anul acesta. Așa că am sărit repede pe Mafia II: Definitive Edition și a venit momentul să-mi spun părerea despre el.

Pentru cei care nu au jucat Mafia II, vă dau o descriere scurtă și succintă. Mafia II este un joc clasic cu mafioți care nu romantizează povestea acestora și istoria lor, așa cum o fac filmele recente, și nici nu dramatizează excesiv. Mafia II este un joc apărut în vremea lui GTA III, creat de aceeași oameni, într-o perioadă când modul open-world nu era complet definit și nici nu are elemente EXTRA care să modifice povestea excesiv și să o arunce în alte direcții. Jocul are loc în anii ’40 – ’50 și surprinde PERFECT atmosfera acelor vremuri, cu greutățile zilei și cu elementele vremii. Mașinile se conduc ca bărcile, radioul este clasic, armele sunt fidele epocii și argoul și atmosfera orașelor este prezentă. Personajul principal este un erou de război decorat, Vito Scaletta, care se întoarce acasă unde trebuie să plătească datoriile tatălui său mort. Metoda pe care o folosește pentru a putea să se salveze și să-și salveze familia este (ați ghicit!) să se ocupe de treburi pentru mafia locală. Drumul nu este simplu și nici fără consecințe. Pe scurt, Mafia II reprezintă unul din jocurile emblematice ale genului open-world, dar fără imensitatea menită să atragă jucătorul într-un milion de direcții diferite pentru a face 100 de misiuni fără sens, pentru a aduna ore în joc. Mafia II este unul din jocurile în care povestea este spusă prin gameplay, nu prin numeroase momente cinematice și de aceea numele jocului are un ecou și în ziua de astăzi.

Pentru cei care au jucat Mafia II, versiunea Definitive Edition nu este o reimaginare a jocului cu elemente multe și noi. Este același joc, dar cu grafică modernă. Texturi mai bune, iluminare, performanță, cam toate lucrurile pe care le așteptați de la o remasterizare modernă. Așadar nu veți găsi nimic nou în gameplay, doar un motor grafic modern care face ca jocul să ruleze impecabil pe platformele moderne.

Acestea fiind spuse, să trecem la review-ul în sine.

Mafia II: Definitive Edition ne prezintă povestea lui Vito Scaletta, care se luptă să plătească datoriile tatălui său mort. După cum am spus mai devreme, povestea se va desfășura în fața voastră în timpul jocului și va evolua pe parcursul misiunilor pe care va trebui să le faceți în joc. În cele din urmă, Vito se afirmă printre rândurile unei familii mafioase de renume , arătând loialitate neclintită față de mafioții de rang mai înalt. Este o poveste clasică cu mafioți, fără prea multe romanțări și sensibilizări însă. Mafia II reușește să spună o poveste convingătoare datorită modului în care este expusă această narațiune.

Mafia II: Definitive Edition nu este un joc open-world așa cum îl cunoaștem noi astăzi, ci mai degrabă un joc care are loc într-o lume deschisă. Pe lângă povestea principală a jocului ai niște obiecte de colecționat total opționale, în rest Vito urmărește cu strictețe povestea narativă. Aceasta este însă ceea ce face din joc unul extrem de interesant și care m-a atras imediat să îl rejoc. Acțiunea are momente alerte și foarte lente, care se alternează și care nu le poți evita, lucru care va displace multora, însă dacă îl privești din punct de vedere al poveștii jocul este genial. Vito va încerca să ducă o viață cât de cât liniștită inițial, încercând să facă treburi uzuale (care sunt plictisitoare pentru noi, jucătorii), însă va cădea repede în lumea neagră a mafioților. E o poveste tristă dacă o vedem ca pe o poveste dar este un mare plus pentru jucători.

Acțiunea este multă și jocul nu o tărăgănează de loc. Nu va trebui să faci 100 de lucruri pentru a te pregăti de o misiune ca în jocurile noi ci de cele mai multe ori va trebui să conduci o mașină din punctul A în punctul B, printr-un oraș frumos construit și foarte atent la detaliile vremurilor în care are loc acțiunea. Luptele au loc în locații perfect construite pentru timpul jocului, în distilerii, hoteluri zgârie-nori sau restaurante chinezești care dau o notă dramatică acțiunii jocului.

Scenele de luptă sunt de liniare pentru standardele actuale (este vorba despre un cover-shooter în esență), însă tot pentru standardele actuale, Mafia II: Definitive Edition este greu. Dacă încerci să faci pe „Rambo” vei avea surpriza să mori mai repede decât te-ai aștepta. Per total, rejucarea poveștii a fost plăcută pentru mine, însă mi-a luat ceva timp să mă reobișnuiesc cu modul „vechi” de a juca un shooter.

Ce trebuie neaparat să precizez este faptul că Definitive Edition include jocul original plus toate pachetele DLC, 3 la număr, The Betrayal of Jimmy, Jimmy’s Vendetta, și Joe’s Adventures.

Pentru un remaster, Mafia II: Definitive Edition nu aduce multe lucruri noi în afară de grafică. Motorul grafic a fost recreat pentru a suporta rezoluții 4K, însă se pare că la bază este tot engine-ul vechi. Jocul a fost renumit pentru că omora plăcile video AMD și trendul se păstrează, mai ales pe console, în sensul că dacă vă uitați pe net PS4 Pro are probleme în a ține jocul în 60 FPS și de multe ori aceste se și blochează (să fie oare o chestie de marketing? hehe). Adevărul este că Mafia II nu a arătat niciodată așa de bine, texturile fiind impresionante și Empire Bay arată extraordinar. Coloana sonoră este una dintre cele mai bune din toate timpurile, așa că pe partea de sunet, jocul este impresionant.

În 2010, Mafia II a fost unul din jocurile mele preferate și, spre surprinderea mea, în 2020, Mafia II: Definitive Edition este din nou extrem de atrăgător. Chiar dacă sunt oarecum dezamăgit că nu am găsit nimic nou în joc, sentimentul avut când l-am jucat din nou a fost extraordinar. Cei care aveați deja Mafia II pe Steam, îl aveți și pe acesta nou în mod gratuit în colecție, așa că vă recomand să-l încercați, nu vă costă nimic. Pentru toți ceilalți, dacă nu v-ați jucat măcar o dată Mafia nu vă puteți numi gameri, așa că vă recomand să-i dați o șansă.