Rețelele sociale sunt pline de reclame care promovează diferite console de jocuri retro, unele originale, dar marea majoritate clone după vechile console pe care toți le-am avut când am fost copii. Clonele sunt marea majoritate construite pe Raspberry Pi sau Famiclone NOAC(NES-on-a-Chip). Cele făcute cu ajutorul Raspberry Pi sunt micuțe, au designuri variate care nu seamănă cu consolele vechi, au controllere pe USB și îți permit să pui tu ce jocuri vrei cu ajutorul unor emulatoare. Folosirea emulatoarelor vine cu probleme legate de stabilitate, dar ai libertate. Vom face și noi un tutorial în viitor să vă arătăm cum puteți să vă creați singuri acasă o astfel de consolă dacă vreți. Cele bazate pe Famiclone NOAC sunt foarte apropiate de consolele vechi, reale, folosind un chip care clonează vechea consolă Nintendo. La acestea ești limitat la jocurile cu care vine încărcată pentru că procesul de adăugare de jocuri no ieste complicat și implică cunoștințe avansate de electronică, și, mai mult, aceste plăci vin cu conectivitate analogică care îți permit să redai semnalul video doar printr-o interfață RCA sau asemănătoare. Consola pe care noi am testat-o nu este nici una, nici alta. Numele de Coolbaby este ciudat, specific chinezesc și, chiar dacă pare o chinezărie în adevăratul sens al cuvântului, este probabil una dintre cele mai bune variante la versiunile oficiale existente pe piață.

Consola o găsiți la noi pe site-ul S-mania sau pe Facebook, pe pagina Lynx Shop la un preț de 219 lei, adică mult sub cele bazate pe Raspberry Pi și ceva mai scumpă decât Famiclone, dar ai la dispoziție o serie de caracteristici cheie care o recomandă. Vom vorbi în detaliu despre ea în cele ce urmează. Iată o prezentare video de pe site-ul vânzătorului:

Ce este în pachet

Consola Coolbaby HDMI Mini NES vine într-o cutie mică, care include consola, 2 manete, un cablu HDMI, un adaptor pentru priză și o cărticică de instrucțiuni:

Consola hardware este de dimensiuni reduse, ceva mai ușoară la greutate decât un NES Mini și foarte simplă. În partea din față are 2 mufe pentru manete, un buton de POWER și unulde RESET și un led, iar în spate are 2 mufe, una HDMI pentru ieșire video și una USB Type-C pentru alimentare directă la priză.

Consola vine cu 2 manete, ceea ce e un lucru foarte bun. Mufele de la manete sunt cu 9 pini și sunt proprietare, ceea ce nu este foarte bine pentru că dacă se strică nu ai de unde să le înlocuiești. Nu se potrivesc nici manete de la vechiul NES, nici de la cel nou original.

Controllerul are un D-PAD în partea stângă, pentru mișcare stânga, dreapta, sus, jos, două butoane centrale, Select și Start și 4 butoane în partea dreapta (A, B și Turbo A, Turbo B). Consola originală avea doar două butoane în partea dreapta, A și B, iar includerea butoanelor Turbo este foarte bună în opinia mea pentru că sunt foarte folositoare în jocurile cu bătăi, în special. Cablul este și el destul de lung, dublu pe lungime față de consola Classic NES, ceea ce e un mare plus.

Cablul HDMI inclus în cutie nu este de cea mai bună calitate, dar nici cel mai prost. Mufele sunt protejate cu capace în cutie.

Alimentatorul este simplu, dintr-o singură bucată, cablul nefiind detașabil.

Cartea este practic un pliant care îți arată cum să montezi consola și instrucțiunile sunt în chineză și engleză.

Construcție, materiale

Consola Coolbaby HDMI Mini NES este destul de mică și o poți ascunde ușor sub televizor sau într-un locaș mic când nu o folosești. Când te joci trebuie să ai manetele conectate prin cablu, deci trebuie să fie la îndemână. Cablurile sunt duble pe lungime față de cele ale consolei NES Classic MIni, ceea ce e bine, dar poate și acestea sunt prea scurte pentru gustul meu.

Consola seamănă vizual foarte bine cu originalul, fiind o copie cât de cât fidelă. Sunt întoarse niște elemente din stânga în dreapta, dar asta nu prea contează. Cine o va vedea în magazin își va aduce imediat aminte de consola pe care o avea când era copil. Ca și greutate, consola în sine este foarte ușoară, mai ușoară decât m-aș fi așteptat, iar asta se datorează simplității sale, pentru că în interior este doar o placă ce are lipiți conectorii pe ea. Dimensiunea consolei este de 125 × 98 × 42 mm. Controllerele sunt surprinzător de robuste și destul de bine construite. Dacă mă gândesc bine, butoanele cred că sunt mai solide decât cele pe care le aveam eu pe vechiul NES. D-Pad-ul nu are un ax central, ceea ce te faci să apeși pe el din greșeală, dar te obișnuiești repede. Marele plus al manetelor este includerea celor două butoane turbo de care vă spuneam mai devreme, care fac diferența în jocuri. per total, maneta este foarte responsivă și ușor de folosit. Dimensiunea controllerului este de 121 × 52 × 16 mm. Cablurile nu au nimic special, dar par destul de rezistente și dacă ai cât de cât grijă de ele nu vei avea probleme. Dacă le rupi vei avea probleme însă pentru că nu vei găsi să le înlocuiești.

Colecția de jocuri

Consola Coolbaby HDMI Mini NES vine cu peste 500 de jocuri pe 8 biți pre-încărcare, ceea ce e mult. Consola originală, NES Mini are 30, deci diferențșa e uriașă. Vechiile console mergeau cu dischete, acestea noi le au deja încărcate. Librăria de jocuri este mare și te face să te gândești la calitatea titlurilor, pentru că nici în trecut nu erau așa multe jocuri disponibile și dacă cumpărai o dischetă de aceea cu 99-in-1 aveai 3-4 jocuri care se tot repetau. Exact la acest lucru mă așteptam și eu, dar, spre surprinderea mea nu se repetă nici un joc, dar colecția cuprinde, de fapt, vreo 100 de jocuri originale și restul sunt „ROM hacks” sau modificări ale jocurilor originale, care se găsesc din plin pe site-urile de profil în ziua de azi. Totuși, colecția de jocuri originale este impresionantă, având titluri precum Super Mario Bros, Contra, Teenage Mutant Ninja Turtles, HotBlood, Adventure Island, Donkey Kong, Bomberman, Ninja Gaiden, Galaga, Bubble Bobble, Power Blade, Paperboy, Double Dragon sau Tanks, jocuri care la prima deschidere mi-au trezit amintiri. Când pornești consola ai un ecran roșu care îți cere să alegi limba între chineză și engleză și apoi ești trimis pe un ecran pe care ai 6 categorii de jocuri, practic. Fiecare din aceste categorii conțin o serie de jocuri. Categoria Mario, de exemplu, are 25 de jocuri.

După cum vedeți în lista Mario, primele 3 jocuri sunt originale, următoarele sunt ROM Hacks, adică sprite-ur idin jocurile Mario puse peste alte jocuri. După ce continui prin meniuri găsești și celebrul Dr. Mario pe lângă altele. unele ROM-uri sunt haioase, în această categorie fiind și 3 jocuri cu Mario dezbrăcat și necenzurat, în versiunea pixelată, bineînțeles, dar și un joc numit Yoshi Hash Cookie, unde va trebui să culegi droguri. Jocurile acestea modificate nu sunt originale, dar unele sunt chiar distractive. În colecția mare, 545 in 1 te poți pierde lejer, fiind extrem de multe jocuri, aranjate oarecum aleatoriu, sau după o logică a lor pe care eu nu am înțeles-o. Dacă cauți bine vei găse titluri precum „Mortal Kombat 4”, care bineînțeles că n uexista pe vremea clasicului NES și care nici nu este jocul pe care îl știți sau „Angry Bird”. Sunt totuși și în această listă o groază de minunății clasice și complet originale, precum seria Double Dragon, Donkey Kong, clasicul Tanks și originalul Bomberman. Vă las aici un video cu câteva dintre jocurile pe care le-am filmat noi jucându-ne pe consola retro:

NOTĂ: Se pare că placa nu a captat sunetul pentru toate jocurile, această problemă fiind exclusiv generată de placa de captură, pe consolă și TV toate jocurile testate au avut sonor.

Funcționalitate și impresii

Consola Coolbaby HDMI Mini NES are o conexiune modernă, cu HDMI dar calitatea jocurilor este cea originală. Nintendo a lansat NES Classic cu grafica pixelată prezentă în jocuri, dar texturi modernizate care arată bine pe televizoarele noi. Această consolă retro are însă grafica originală. Nu știu de ce, dar eu parcă prefer varianta asta, în timp ce cei mai mici vor prefera varianta modernizată pentru că ei nu au prins astfel de detalii grafice. Imaginea redată prin HDMI este adaptată ecranelor 16:9, nu ai o imagine 4:3 veche, ceea ce e bine, în opinia mea. Mai mult, jocurile sunt cele originale, cu bunele și cu relele lor, iar erorile nu sunt lipsite, cum nu erau nici în trecut, pentru cine își mai aduce aminte, dar având o experiență originală cu jocurile, sau cât mai aproape de originalitate, mi-am adus aminte cum mă chinuiam să termin jocurile în trecut pentru că nici nu aveai o funcție de salvare a progresului. Mi-am adus aminte și ce grele erau jocurile comparativ cu acum, iar multe dintre ele îmi fac probleme la primele nivele.

Manetele sunt solide, cablurile suficient de lungi și consola răspunde bine la comenzi. Prezența butoanelor turbo sunt un mare plus și nu pot decât să le laud din nou, pentru că îmbunătățesc experiența, până la urmă. Ca și construcție, atât controllerul cât și consola dau impresia de calitate, lucru pe care nu îl pot spune despre alte clone chinezești. Plasticurile folosite par solide, iar vopseaua, designul, în general, arată așa cum ar trebui. Butoanele de pe manete sunt bine lucrate, fiind ceva mai solide ca cele de pe maneta originală. Mă așteptam să am probleme cu consola în general, de la partea de construcție la cea software, pentru că nu este prima consolă chinezească care imită un original pe care pun mâna, iar experiențele trecute au fost chiar dezastroase, dar am fost plăcut surprins să am o experiență chiar mai mult decât satisfăcătoare cu aceasta.

Softul nu pare un emulator și se mișcă mult mai bine decât cel prezent pe consolele care au la bază Raspberry Pi, oferind o experiență foarte apropiată de originalul vechi. Există într-adevăr ceva probleme cu unele jocuri, buguri în general, dar este vorba despre cele modificate, iar aceste buguri nu sunt generate de consolă ci de jocurile în sine. Din cele aproape 600 de jocuri, ai aproape 200 originale, ceea ce eu zic că este foarte bine, excelent chiar. NES Classic Mini vine cu 30, deci este o diferență. Lipsesc totuși niște jocuri pe care mă așteptam să le regăsesc aici, precum Zelda, Mega Man sau Ducktales și nu pot să nu mă gândesc la clasicul Duck Hunter, dar pentru acela aveai nevoie de celebrul pistol. Per total, impresia generală pe care mi-a lăsat-o consola a fost una foarte pozitivă.

Consola Coolbaby HDMI Mini NES costă 219 lei. Își merită banii? CU SIGURANȚĂ! Această consolă retro îți trezește amintiri și dacă vrei să rejoci unele din jocurile copilăriei vei petrece ore întregi în fața ei. Colecția mare este suficientă pentru orice gamer nostalgic și chiar dacă ignori modurile, tot ai peste 100 de jocuri complet originale de care să te bucuri. Părerea mea este că această consolă este peste cele construite pe Raspberry Pi sau Famiclone, iar conectivitatea modernă o face accesibilă oricui. Cine ar aprecia această consolă? ORICINE care a apucat vremurile vechilor console s-ar bucura să o aibă și să o folosească! Mi-ar fi plăcut să fie niște controllere cu o mufă modernă și să am eventual un port USB să salvez jocuri sau să adaug unele noi, dar la prețul la care această consolă retro este disponibilă nu mă pot plânge.